Hoe laten we anderstaligen en laaggeletterden zien waar ze terecht kunnen voor de Nederlandse taal?

In de Haagse bibliotheek zit het Taalhuis. De verzamelplek voor anderstaligen en laaggeletterden. Het huis was al opgericht. Aan ons de uitdaging om er een digitale hotspot van te maken, waarin mensen die de taal niet machtig zijn, toch hun weg weten te vinden.

  • Klant

    • Taalhuis Den Haag
  • Jaar

    • 2018
  • Onze rol

    • Branding
    • UI/UX design
    • Front-end Development
    • Back-end Development
    • Script writing
    • Interactieve video
    • Film/Fotografie
  • bekijk project

Interactieve video

We wilden het echte gezicht van dit Taalhuis laten zien. Juist aan dat deel van de doelgroep die de drempel van de Haagse bibliotheek nog net iets te hoog vindt. Dat deden we door taalvrijwilliger Otto online beschikbaar te maken voor een digitaal intakegesprek. In de interactieve video kunnen bezoekers al ontdekken welke taalschool het beste past. De online beleving geeft dankzij de interactieve videobeleving het zelfde gevoel als in het Taalhuis in de bibliotheek.

Design

Hoe maken we taal uitnodigend? De hand die de bezoeker direct al welkom heet en het warme en vrolijke kleurgerbruik droegen daaraan bij. Onderzoek wees uit dat nieuwe Nederlanders veel gebruik maken van een mobiele telefoon. Wij ontwikkelden de site vanuit het principe mobile first en gaven, naast de interactieve video, ook WhatsApp een prominente plek op de website. Zo wordt contact zoeken voor een taalles nog laagdrempeliger.

Het taalhuis organiseert honderden taalactiviteiten per jaar. Voor dit belangrijke onderdeel, ontwikkelden we een overzicht. En het menu? Daar wilden we de bezoekers in eerste instantie niet ook nog mee vermoeien. Op de homepage staat voor de hoofddoelgroep het menu al volledig uitgestald in beeld. Een gewaagde keuze die het uitproberen waard was.

Resultaat

Het Taalhuis is blij met gemiddeld 10.000 bezoekers per jaar die ieder bijna 4 pagina’s bezoeken. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat de gebruikers de website er mooi uit vinden zien en Otto herkennen. Dat zorgt alvast voor een welkom gevoel. Het afspelen van de video ging gemakkelijk en de meeste bezoekers begrepen wat Otto zegt in de video. Mocht dat toch nog mis gaan, dan kan er natuurlijk altijd nog een What's app worden gestuurd.