Hoe geven we vorm aan discriminatie-verhalen van Hagenaars en schudden we de stad ermee wakker?

Den Haag kreeg een nieuwe antidiscriminatievoorziening. Met welke naam, in welke stijl en met welke boodschap zorgden we ervoor dat de meldingsbereidheid werd vergroot? Discriminatie is een gevoelig thema. Het is nooit het probleem van ‘hen’, maar een gezamenlijk probleem dat we gezamenlijk moeten oplossen. Door dit in de boodschap te verwerken, deden we beroep op de betrokkenheid van de hele stad. Bovendien verlaagden we met de boodschap de drempel. Waarom zou je je schamen? Discriminatie kan iedereen overkomen, vroeg of laat.

  • Klant

    • Den Haag Meldt
  • Jaar

    • 2017
  • Onze rol

    • Merknaam
    • Logo design
    • Branding
    • Concept
    • Storytelling
    • Straatcampagne
    • Onlinecampagne
    • UI/UX design
    • Front-end Development
    • Back-end Development
    • Motion/Animatie
  • bekijk project

Brainstorm

In een brainstormsessie met alle betrokken partijen ontdekten we welke kleuren en vormen we het beste konden gebruiken. De naam die we bedachten is in lijn met de richting die we volgden. Heel 'Den Haag' is betrokken en 'Meldt' geeft aan wat we met z’n allen moeten doen om het probleem in kaart te brengen en de situatie te verbeteren. De nieuwe huisstijl werd met behulp van de campagne op verschillende plekken in de stad en online gelanceerd.

Achter de schermen

We pitchten ons idee, zochten ervaringsverhalen, ontwikkelden een nieuwe naam met huisstijl en maakten van de opening van de nieuwe locatie een interactieve beleving.

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook is niet toegestaan.

Audioverhalen

Op straat lieten we Hagenaars nadenken over vragen als: 'Wie krijgt de baan?' of 'Wanneer ben ik afgeschreven?' Deze thema's werden online verder ingekleurd met behulp van verschillende ervaringsverhalen.

Alle verhalen komen samen op een door ons gebouwde website, waarop het melden van discriminatie en het luisteren naar ervaringsverhalen de hoogste prioriteit krijgen.

Resultaat

In het opvolgende jaarverslag staat opgetekend dat de campagne boven verwachting heeft gewerkt: 'Het eerste halfjaar van 2017 heeft RADAR de Haagse meldingen geregistreerd. Pas vanaf 1 juli van dat jaar nam Den Haag Meldt daadwerkelijk de behandeling van meldingen en registratie over. Opvallend is dat vanaf juli een lichte stijging van het aantal meldingen te zien valt. De campagne om Den Haag Meldt in Den Haag bekend te maken heeft z’n vruchten afgeworpen. Een verwachte terugloop van meldingen vanwege wisselingen van “meldpunten” heeft niet plaatsgevonden.'

Neem contact met ons op